Solglasögon -en solskenshistoria!
Solglasögonens ursprung börjar inte där man kan tro, på sydligare breddgrader där norr är runt medelhavet och söder är öknen någonstans nedanför ekvatorn, flest soltimmar i världen och historiskt jordens medelpunkt. Nej, de första solglasögon kommer troligen från världens ände hos ett folkslag som tålde solen minst, nämligen Eskimåerna. Solglasögon ansågs nödvändiga i en miljö där solens reflekterande solstrålar på snön lätt kunde förblinda jagande Eskimåer. Primitiva men effektiva hjälpmedel där man tittade genom en smal springa löste problemet med solen. Sent på 1800-talet kom solglasögon som liknar de vi har idag. Stumfilmens stora stjärnor som Greta Garbos behövde skydd i filmens begynnelse mot starka studiolampor och solglasögon blev lösningen på bländningsproblemet.
1937 lanserar Ray-Ban pilotglasögon till amerikanska flygvapnet. Solen var skoningslös ovanför molnen och historiker menar att Ray-Bans solglasögon hade en avgörande betydelse för att vinna striden i luften under andra världskriget. En produktutvecklad variant kom några år senare, Pilot Shooter som hade en liten ring mellan glasen och Ray-Ban ville på fullt allvar skapa en plats för cigaretten när pilotens händer var låsta på planets styrhandtag. Om det blev en succé förtäljer inte historien men modellen finns fortfarande i Ray-Bans sortiment.
50 och 60 talet är solglasögonens årtionde och blev en allt viktigare accessoar. Nu fanns det många stilikoner främst unga världsstjärnor som bar solglasögon för en coolare image och kanske var det ett sätt att gömma sig en smula bakom mörka glas när medieträning var ett okänt begrepp. Några exempel är Bob Dylan, Roy Orbison och Oasis. Det mest populära märket var fortfarande Ray-Ban som nu lanserar sin andra tidlösa modell, Wayfarer. Otroligt populära med försäljningstoppar ungefär vartannat årtionde fram till våra dagar.
Alla som växte upp på 80-talet minns nog den klassiska punklåten ”Bakom mina solglasögon”. På två och en halv minut gör Stockholmsbandet Docent Död klart att solglasögon handlar så mycket mer än färgade glas som skyddar ögonen. Vad vore ikonen Magnus Ugglas 80-talsimage utan sina pilotbågar men numera bär han ett par klassiska Moscot Lemtosh, lika legendariska som Ran-Ban pilot med lika lång historik från äpplets huvudstad New York.
Extremt lätta och stöttåligt sportglasögon kom på 90-talet och var Oakleys årtionde. Skidåkare, cyklister, golfare eller friidrottare, alla med olika krav på väl fungerande solglas som kan göra underverk för högpresterande vinnarskallar. Solglasögon har historiskt varit en ungdomssymbol och fram till dessa dagar fanns det knappt solglas med styrka.
De flesta minns nog sin första solisar, själv skaffade jag min första Ray-Ban som 15-åring för en lax. Tusenlappen var avlång i rödrosa färg och kallades för en lax i 80-talets kontantsamhälle. Veckan efter köpte jag en Sony Walkman, en batteridriven liten kassettspelare som precis gick ner i fickan på pösiga Lewisjeans, sladden till hörlurarna räckte inte från bakfickan bara från framfickan och där rök mitt sista barnbidrag och första studiebidraget men det var det värt när självkänslan tog ett jättekliv mitt i tonårslivet.
Idag behöver vi inte jaga som Eskimåerna, en skapad plats för cigaretten är garanterat stendöd som affärside, medieträning går knappt undvika med alla sociala medier och solglasögon är inte längre bara än ungdomssymbol utan mer populär än någonsin i alla åldrar. En ”måste-ha” accessoar för den yngre generationen och höjer livskvalitén för alla andra. Om det är någonting vi vet om framtiden så kommer solen skina på oss. Då är solglasögon med eller utan styrka en bra investering som både skyddar och kryddar tillvaron oavsett årstid.
Thomas Björkegren
Mars 2022