Optik eller bara magi!
Det sägs att bli expert på någonting tar 10,000 timmar och en bild säger mer än 1000 ord. Alla sociala medier bygger på bilder med tillhörande text som förstärker bilden och budskapet blir klockrent med några få meningar. Ordens begränsningar är bildens styrka. Digitaliseringen i vår bransch innebär bland annat att vi jobbar mycket med bilddokumentation av ögonbotten samt ögats främre delar och allt lagras i vårt journalsystem. Avvikelser kan nu följas över tid och avslöjas i tidigt skede vid varje synundersökning, intressant för kunden och se sina egna ögons inre delar på en bildskärm, dessutom kan underlaget skickas till ögonläkare för konsultation och svar kommer inom några timmar. Om man vänder på det och gör bilder av ord så kan en del optiska begrepp vara ganska förvirrande. Brytningsfel, alla glasögonbärare har hört ordet men få vet vad det egentligen är. En svensk översättning av astigmatism och en olämplig sådan eftersom alla synfel bryter ljuset till fel punkt i ögat. Stigma betyder punkt på latin och första bokstaven A är en negation alltså ej punktformig och så blev översättningen brytningsfel. Undra vad den kom ifrån? ”Plastglas” är ett annat vilseledande ord, inte konstigt att många fortfarande tror att glas är vanligt men idag är 99% av alla glasögonlinser gjorda i plast.
Det finns många seglivade missuppfattningar om synen som snabbt kan vilseleda och bli en skröna, till slut när förvirringen är total blir slutsatsen magi. Glasögonoptik är fortfarande ganska mytomspunnet men vår bransch är inte särskilt bra på att enkelt förklara för kunderna ögats optiska inställning trots att det bara finns fyra synfel och hålla reda på. Grunderna i glasögonoptik är enkla men ska glasögon/linser fungera optimalt krävs anpassade produkter och även här är informationen till kunderna bristfällig. Nästan ingen glasögonbärare vet vilken glastyp och fabrikat som sitter bara några centimeter från ögonen eftersom få optiker pratar om det och motiverar valet. Jo, man vet nog om det är enkelslipade, progressiva eller närprogressiva, kanske om det är plast eller glas, antireflex eller inte, möjligen vet man också om man köpte progressiva med bredare synfält (vem vill inte ha det) och kanske tunnare glas. Och där tar det nästan alltid slut, kunderna vet inte mer än så och sällan det mest väsentliga, synskärpan med korrektion.
Men ibland når inte jag heller fram. En trogen kund till oss kalla mig på skoj för Mr. Magic. En begåvad man 50+, synnerligen välutbildad och har förmodligen fortfarande studieskulder. -Ni trycker på några knappar och snurrar på några rattar, plötsligt blir det knivskarp och mina linser ser ut som en bit Gladpack. Magiskt, och han nöjer sig med det, otålig som han är. -Ok säger han, bestäm du som har varit med länge, du vet vad jag ska ha och jag struntar i vad det kostar, bara det blir bra. Om han förklarade sina kirurgiska ingrepp så skulle jag nog inte förstå, tänk om man kunde ta en bild. Alla vet vad en optiker gör men inte hur det går till och vid närmare eftertanke har alla som jobbar hos oss mer än 10,000 arbetstimmar så vi kan kalla oss experter allihop. I vårt team på 7 personer har alla har sin roll och alla lyfter varandra och alla är lika viktiga.
Vi lovar inte magi men avslöjande bilder på dina ögon och optik som du förstår. Som kund hos os ska du känna trygghet och förtroende.
Välkommen till stans optikbutik
Thomas Björkegren
Oktober 2021