Davids kamp!
Nytt decennium betyder ny tid med nya val och förändrad syn på det mesta. När 2010-talet inleddes dominerade kläd och parfym varumärken i de flesta optikerbutiker. Bågar som Lyle & Scott, Björn Borg, Gant, Versace, Mikael Kors osv fyllde hela butiksväggen och vår butik var inget undantag, snarare tvärt om. Kunder med begränsad syn och luktsinne kunde nog tvivla en stund om de verkligen var hos optikern. Inga optiska budskap, bara loggor överallt i butiken och leverantörerna var generösa med små parfymflaskor av samma märke adresserat till optikerns personal. Alla pratade märkesbågar, ingen om material och passform eller lämpliga glasalternativ. Loggan var garanten för god kvalitet men höll den?
Jag minns en kund från den tiden, inte för att han utmärkte sig på något sätt utan bara för att en nyanställd hade sin första dag på nya jobbet. Strax före lunch var det dags för hennes första bågvisning med en nybliven manlig pensionär. Hon fick lite råd och tips från övrig personal och valde ut 10-15 bågar som nog skulle passa. Efter avslutad synundersökning gick vi mot avdelning traditionella herrbågar i butiken och vår nyanställde var väl förberedd för sin nya arbetsuppgift men kunden tyckte han var färdig och tog på sig sin mörka ytterrock och virade en Kalmar FF halsduk två varv runt halsen samtidigt som han pratade entusiastiskt om stans SM-guld i fotboll.
-Tack för idag, sa han och frågade när glasögonen var färdiga. -Men vi måste ju välja en båge åt dig innan du går, sa vi. – Ja visst ja, jag behöver nog en ny båge sa han. Vi placerade en blå båge hans näsa. Det stod Gant på skalmen och vi frågade vad han tyckte. -Den blir bra sa han utan och titta sig i spegeln. -Ska vi inte prova några fler?
-Nej, det behövs inte, det är ju en Gantbåge och den känns bra sa han. Vår nyanställde garanterade att hon kommer klara av nya jobbet och ingen tvivlade inte på hennes löfte men hon har fått bekänna färg många gånger sedan dess. Ett sådant kundbeteende är ovanligt idag men ganska ett vanligt beteendemönster förr i världen.
Ungefär vid samma tid lanserades några nya okända varumärken. Ett exempel är Oscar Magnusson. Jaha, tänkte jag fördomsfullt, hmm.. varför fick just han chansen? Ung, okänd designer och nära släkt med kungafamiljen. Hur ska det gå att hävda sig mot stora bågtillverkare som dammsugit rättigheterna till kända varumärken? Det visade sig efter några år gå alldeles utmärkt. Kvaliteten på många märkesbågar blev gradvis sämre och gjorda för en kortare livslängd. Klassisk fälla i företagsekonomi när girigheten tar över som bara fungerar på pappret, bättre marginal och tätare byten men utan strävan att vårda varumärket. En glasögonbåge är inte en snabbrörlig produkt i genomsnitt byter svenska folket glasögon ungefär vart 5:e år och många har sina glasögon hela sin vakna tid. Det blir många användningstimmar och dessutom sitter produkten mitt i ansiktet. Då fungerar alltid genuina bågtillverkare som tex Moscot, Fleye, Örgreen, Silhouette eller Oscar Magnusson. Alla jobbar hårt med bra passform och tillverkas i stabila, åldersbeständiga miljövänliga material. Mindre bågtillverkare är lyhörda och växer stadigt i vår bransch och möter dagens medvetna och kräsna konsument betydligt bättre än konfektionsmärkerna . Idag är material och passform avgörande och loggan sekundärt. Det går aldrig att dölja bristande kvalitet bakom en känd logga. Varan måste alltid vara bättre än varumärket och det gäller även för oss. En riktig optiker säljer riktiga glasögon och vi avstår leverantörernas små parfymflaskor när slutkonsumenten får en bättre produkt.
Vi lovar mer än bara glasögon. Välkommen till Stans optikbutik.
Thomas Björkegren
Oktober 2020