100-åringar som kliver ut genom dörren -och kommer tillbaka!
Kunderna kommer, kunderna går, till… Galenskaparnas kända refräng känner nog alla igen från andra halvan av 80-talet. Några andra likheter finns inte men ungefär här började jag med kundkontakt och under alla dessa år har jag haft förmånen och träffa många och alla sorters människor, alla är just bara människor oavsett ålder eller var man befinner sig i samhället. Den allsmäktige gör ingen skillnad och alla hamnar hos optikern förr eller senare. Majoriteten ser det inte som ett problem utan bara sedan länge accepterat tillstånd och ett liv utan glasögon känns ungefär som att gå utan skor. Kärnfriska och strax under medelåldern beklagar sig ofta över sina första läsglasögon som inte går att träna bort på gymmet, ett brutalt tecken på debuterande ålderdom. Riktigt gamla människor på 85+ som inte är redo för Sankte Per är en ökad målgrupp som gärna vill se så bra som möjligt. Det är kanske inte här konsumtionen är som störst i livet men förutom läkarbesök går nog alla till frisören och tandläkaren -om det nu finns något kvar. När livsgnistan fortfarande lyser i ögonen och det gör den på ganska många, ja då är optikerbesök och glasögon viktig för livskvalitén. De sista åren har vi haft några 100-åringar varje år som kunder och jag kommer ihåg dem alla för det så unikt. En av dem fick oss att reflektera mer än en gång med ett mind-set som om hon vore mitt i livet. Hennes vokabulär avslöjar ett högt intellekt med humoristisk kvickhet i skallen som inte borde vara möjlig på en dam som fyller 101 år en månad senare. Men en vaken intensiv blick säger hon -Det gör inget om jag får vänta lite på mina nya glasögon, jag fyller år om fyra veckor och det vore roligt om jag får dem till min födelsedag. Hon börjar rotar i sin handväska och tar fram mobilen, med snabba fingrar hanterar hon den vant och ringer en vän som ska skjutsa henne hem till radhuset. -Får jag ett sms när glasögon är färdiga då, frågar hon innan vi skiljs åt. -Ja, det får du och tack för ordern. -Ok, tack vi syns, säger hon och håller en krycka i höger hand som knappt används när hon går ut genom butiksdörren och går över gatan. Där öppnar hon bildörren på passagerarsidan och kliver in i framsätet på en väntade bil. Det är svårt att inte reflektera över en människa över 100 år som säger -jag kan vänta lite, man får lite perspektiv då. Nästa kund kan vara någon höjdare i det lokala samhället eller någon som har det svårt med sjukdomar eller där livet på andra sätt prövar en människa. De flesta kunder är dock vanliga människor med vanliga behov och kommer en vanlig dag på jobbet. Hos oss är kunder människor med olika behov och önskemål. En del vill bara ha tjänsten utförd och andra pratar gärna om livssituationer men en tydlig trend är att priset får allt mindre fokus, kunder vill möta en människa som det går att prata och resonera med och inte en mänsklig robot med en agenda anpassad för arbetsgivaren. Hos oss passar alla människor.
Välkommen när det passar dig
-vi kan vänta lite.
Thomas Björkegren
Oktober 2023