Boxplay!
Supertaggad och färdigutbildad med mina optikerstudier kom jag till min dåvarande chef i Oskarshamn i dryga 25-års åldern med ett självförtroende på gränsen till vad som var lämpligt. Jag visade stolt upp mitt inramade legitimationsbevis i A4-format från Socialstyrelsen och hängde upp det på väggen på min nya arbetsplats. Nu var jag vuxen på riktigt och navelsträngen var avklippt men min nya mentor tog snabbt ner mig på jorden. Han gjorde klart för mig 3 viktiga regler, med bestämd röst hörde jag honom säga: -Om du inte förstår det här Thomas, då är det ingen idé att du kommer till jobbet!! Ord och inga visor alltså.
- Varje kund som kommer in i vår butik är en komplimang och alla pengar är lika mycket värda oavsett vilken plånbok de ligger i, alla förtjänar bra bemötande och alla är lika mycket värda.
- Prata så folk begriper och använd inte fackord som ingen förstår. En bra kommunikation är nödvändigt för ett bra resultat. Kunden måste känna sig trygg och vara delaktig i sina val.
- Lita inte blint på all apparatur. Lär du dig inte yrket från grunden blir du aldrig en bra yrkesman.
Lika enkla som självklara regler som fungerar bättre än någonsin och är fortfarande vårt DNA. En självklarhet hos alla i vår rutinerade personal och sitter i djupt ryggmärgen. Att gå utanför boxen men hålla sig inom ramarna är inte helt enkelt. De flesta kedjor i vår bransch strävar efter att ändra kundernas köpbeteende. Abonnemang för glasögon har blivit allt vanligare med utlovade garantier som ändå ingår vid direktbetalning. Man låser in kunden i ett system som inte går att bryta före utgångsdatumet, vanligtvis 24 månader. Först då kan man dra sig ur genom och lösa ut restvärdet eller lämna tillbaka sina hyrda glasögon men avsikten är ny affär och nytt abonnemang när löptiden gått ut. Abonnemang blir dyrt och är ett bindningsmedel, här är inte kunden där den ska vara, i förarsätet där man bestämmer. Idag finns en hel del bemanningsoptiker. Kliniska maskiner som åker land och rike runt där de behövs som mest i butiker som inte sällan är utan optiker större delen av veckan. Omsättning på personal är stor på många håll och det går alltid ut över kunderna som sällan träffar samma optiker två gånger.
Numera när jag bara har månader kvar till 40 år i yrket och dessutom fick det med modersmjölken funderar jag lite extra på förändringar och vad det innebär. Kan man sin historia och vet vad som fungerar är man bättre rustad för framtiden. Visst är vi konservativa till stor del men väl beprövade metoder och sunda värderingar håller i allra högsta grad än idag. Vi binder kunder med trygghet och förtroende. När det kommer till betalning så erbjuder vi delbetalning upp till 12 månader som betalningsalternativ. Ingen avgift, ingen ränta, bara ett bra sätt att betala och lika billigt som direktbetalning.
Våra 4 optiker och 3 säljare är vår fyrklöver och triss i ess. Det ska kännas tryggt och gärna trevligt att köpa en nödvändig sak som glasögon. Kundnöjdhet är vår absolut största drivkraft. Vår ambition är att vara Kalmars bästa optiker. Någon man kan lita på och gärna rekommenderar sin omgivning, som håller sig inom ramarna men kliver vi inte ur boxen ibland utvecklas varken vi, eller företaget. Inspiration hittar jag numera mest i andra branscher men även lite här och där i framgångsrika optikerbutiker ute i landet inom vår kedjetillhörighet Synologen.
Välkommen till Stans optikbutik
Thomas Björkegren
Oktober 2022