Röd eller grön?

Det sista jag gjorde på min utbildning var ett examensarbete. ”Privatbilistens synstatus” var rubriken. I tre dagar kontrollerade jag synen på ca 250 bilförare som kom till Bilprovningen för bilbesiktigning. Många har säkert tittat på syntavlan i besiktningshallen samtidigt som bilen får en genomgång och förhoppningsvis går igenom. Nu skulle tavlan användas i ett något mer vetenskapligt syfte än rent tidsfördriv.

Hur står det egentligen till med synen?  Jo, det visade sig att 5% körde in i hallen med synskärpa under synkravet 0,5, d.v.s 50%. Då kan man tro att man är halvblind men så illa är det inte. Det som menas med synskärpa är hur många rader man ser på en syntavla med 10 rader i olika storlekar, längre bort än 6 meter. Alla som har varit hos en optiker vet vad det innebär. I praktiken ser man bättre än 50% men inte vad det står på några vägskyltar. Om detta hade stämt idag, ja då är det 2.5 gånger vanligare att möta en synsvag bilist än att möta en husbil. Låter skrämmande men nu var det inte precis i förra veckan jag var student så resultat är knappast aktuellt idag men regelverket är fortfarande densamma. En synprövning görs på alla som tar körkort och därefter krävs ingen mer kontroll, man lever på gamla meriter livet ut. Det är inga stora synkrav som trafiksäkerhetsverket ställer på oss trafikanter och för de flesta bilförare är det otänkbart att köra bil med synskärpa 0,5. 
Nu är min uppfattning om det mesta att ingenting var bättre förr, allt är bättre nu och särskild när det gäller säkerhet. Eftersom det säljs mer än dubbelt så många glasögon idag än slutet på min studietid första halvan av 90-talet är det lätt och dra slutsatsen att problemet är mindre idag. Ett antal liknande undersökning som branschen har gjort de sista fem åren visar tyvärr på motsatsen. Drygt 10% av dagens bilister hamnar under gränsvärdet. Nästan lika många faller under gränsen i mörker. Då är det 2,5 gånger vanligare att möta en synsvag bilist än att möta en campare som glider runt på våra svenska vägar med husbil eller husvagn. Dessutom har ett betydande antal olämplig syn men inte olaglig.
Det verkar ju som det är med livet som insats att bara se en bil i rörelse men med mitt yrke är man ju inte helt opartisk. Med lite perspektiv så är det många andra faktorer som också har betydelse hur vi uppfattar trafikmiljön. Erfarenhet, kunskap, förväntningar, förmågan att uppfatta rörelse, andra känslointryck även om 90% kommer från synen.

Vad säger myndigheterna om detta? Jo, trots allt så ligger Sverige i den absoluta världstoppen när det gäller trafiksäkerhet. Men ska vi vara ett föregångsland går det inte att bortse från synen. Många EU-länder har återkommande synkontroller. En obligatorisk synkontroll vid körkortsförnyelse har stötts och blötts en tid av myndigheter och lär komma i framtiden om inte självkörande bilar tar över hela bilparken. Idag finns fler äldre bilförare än någonsin men man behöver inte vara över 50 år för att synen ska bli sämre. Det kan hända när som helst i livet. Okorrigerade synfel kan få liknande konsekvenser som berusning. Det blir svårare och läsa skyltar, koncentrationen avtar och man blir tröttare. Självklart vill vi inte bidra med att ta våra kunders körkort.  Nej, det är ytterst få av våra kunder som ställer bilen enbart på grund av synen men vi vet också att många kan få bättre syn. 20% har inte har gjort en synundersökning sedan de tog körkort och 10% kontrollerar sin syn med 10-årsintervall.
God syn gör dig till en säkrare bilförare och höjer livskvaliteten.
inst vart tredje år är det lämpligt att undersöka synen. Bara då vet du, om du är röd eller grön.

Thomas Björkegren

 

Mer tänkvärt av Thomas

Vit rock!

Numera kan jag se tillbaka på drygt 30 år som optiker. Länge tillhörde jag det yngre gardet på alla möten och kurser i vårt yrke.
Läs hela

Mitt liv som optiker

Var det bättre förr? Nej, jag lovar allt är bättre nu! 
Läs hela

Optikens vardag!

Att gå till optikern är för många ett ångestladdat besök som brukar börja med ...
Läs hela